måndag 12 mars 2012

Fotbollstaktik

Det subjektiva kan kännas akut men så snart det subjektiva placeras objektivt så faller det akuta.

Alltså, även om bollen kommer mot dig i hög fart så behöver du inte alltid kasta dig mot en hjälteräddning. Det kan räcka med att stå kvar och nicka ut bollen från mål. Fast det naturligaste är att det dyker upp ett försvar som löser det hela utan din inblandning. Om bollen ändå går förbi in i mål så är det sällan hela världen utan mer en poängställningsteknisk detalj. Jag tror på en utjämning i förlängningen, straffsparkarna är rätt få.

Jag tränar på att inte kasta mig in i debatter, ad hoc-rapportering och åtgärdsmöten med målet att styra upp och ställa i ordning. Tanken är att lugnt stå kvar och eventuellt flika in, bidra, markera att jag är kvar. Ibland behövs det hjälteräddningar men det är betydligt mer sällan än jag inser alla gånger. Ofta kan det akuta gå över av sig själv utan att någon åtgärd behövs överhuvudtaget, noterade jag i förra veckan...

Därav detta taktiksnack med mig själv.

Inga kommentarer: